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Monday 27 April 2015

P3 (Mad Men, Hitchcock, Les Misérables y Descartes / Mad Men, Hitchcock, Les Misérables and Descartes)






Estoy viendo la serie de televisión Mad Men (Matthew Weiner, 2007). Ambientada en los 60. Un mundo que fue nuestro. El mundo americano de los negocios. Y la creación de una nueva tecnología social: la publicidad. También, la creación de una identidad personal. La de Don Draper, protagonista principal de la serie...

I'm following the TV series Mad Men (Matthew Weiner, 2007), placed in the 60’s. A world that was ours. It is business. And it is the creation of a new social technology: advertising. Also, it is the creation of a personal identity: the one of Don Draper, the main protagonist of the series...




Estoy viendo la serie de televisión Mad Men (Matthew Weiner, 2007). Ambientada en los 60. Un mundo que fue nuestro. El mundo americano de los negocios. Y la creación de una nueva tecnología social: la publicidad. También, la creación de una identidad personal. La de Don Draper, protagonista principal de la serie.

Durante la Guerra de Corea, el protagonista asume la identidad de otra persona, muerta a su lado. De vuelta a Estados Unidos, esto le permite emprender una nueva vida. Es director creativo, y más tarde socio, de una importante empresa de de publicidad.

Triunfa y fracasa. Se casa y divorcia varias veces. Tiene crisis profesionales y personales. Siempre sale adelante. Una vez tras otra, reconstruye su identidad.

El creador de la serie, Matthew Weiner, reconoce en la película de Hitchcock, Con la muerte en los talones (1959), una de sus principales fuentes de inspiración. También hay un grave problema de identidad en esta película.

Un ejecutivo de publicidad, Roger Thornhill (interpretado por Cary Grant) es confundido con otra persona llamada George Kaplan. Una organización de espías le secuestra e interroga. Es forzado a ingerir alcohol para simular un accidente fatal de coche. Escapa. Nadie le cree. Para salvar su vida, acaba asumiendo la identidad de George Kaplan.

Pienso ahora en un libro, que también es un musical, que también es una película: Les Misérables (la novela es de Victor Hugo, 1986; el musical de Alain Boudil y Claude-Michel Schömberg, 1987; la película de Tom Hooper, 2012). El protagonista, Jean Valjean, vuelve a tener un grave problema de identidad. Es condenado a cinco años de prisión por robar un pan para su hermana, y a catorce más por intentar escapar. Recobra la libertad, pero carece de todo lo demás. Un obispo le ofrece la oportunidad de cambiar de vida y de nombre. Logra el éxito social. Un cargo político. Una hija. Un inspector de policía, Javert, le persigue implacable. La revolución le envuelve. Y una pregunta se repite incesante en su cabeza: "¿Quién soy?

Descartes tenía una respuesta tajante: "Eres quien piensa todo eso". El protagonista de Les Misérables responde de otra forma. Responde de la misma forma que George Kaplan y de la misma forma que Don Draper: "Los demás me van diciendo quién soy".

La respuesta de Descartes es formal, es una respuesta vacía de contenido. Es una respuesta “divina”. Es una respuesta del mismo tipo que la que ofrece Dios: "Yo soy el que soy". Las respuestas del protagonista de Les Misérables, del protagonista de Con la muerte en los talones, y del protagonista de Mad Men están llenas de contenido personal. ¡Son respuestas de personajes autenticamente reales!

Podemos decir que el problema crucial de la identidad personal no es "¿Qué somos?" (¿Somos mentes? ¿Somos cuerpos?). Ni es tampoco "¿Cómo persistimos en el tiempo?" (¿A través de nuestros recuerdos?). El problema principal es "¿Quiénes somos?".

Mantener una identidad personal implica ser flexible. ¡La identidad personal consiste en poder asumir, sin rompernos, las identidades que nos atribuyen!





I'm following the TV series Mad Men (Matthew Weiner, 2007), placed in the 60’s. A world that was ours. It is business. And it is the creation of a new social technology: advertising. Also, it is the creation of a personal identity: the one of Don Draper, the main protagonist of the series.

During the Korean War, he assumes the identity of another man, who was killed before him. Back to the US, this allows him to escape from his past and to begin a new life. Now, he is the creative director, and later a partner, of a major advertising company.

As Don Draper, he has successes and failures. But, he goes always ahead. Again and again, he rebuilds his identity.

The series creator, Matthew Weiner, recognizes in Hitchcock’s movie North by Northwest (1959), one of their main sources of inspiration. There is also a serious problem of identity in this film.

An advertising executive Roger Thornhill (played by Cary Grant) is mistaken for another person named George Kaplan. A spy organization kidnaps and interrogates him. He is forced to drink alcohol to simulate a fatal car accident. He escapes. Nobody believes him. To save his life, he ends assuming the identity of George Kaplan.

Now, I am thinking on a book, which is also a musical, which is also a movie: Les Misérables (Victor Hugo writes the novel, 1986; Alain and Claude-Michel Boudil Schomberg the musical, 1987; Tom Hooper is the director of the film, 2012 ). The protagonist, Jean Valjean, also has a serious identity problem. He is sentenced to five years in prison for stealing bread for his sister, and to fourteen more for trying to escape. Finally in freedom, he lacks everything else. A bishop offers him the opportunity to change his life and his name. He achieves social success. He gets a political position. He has a daughter. But a fanatic police inspector, Javert, pursues him closely. The revolution surrounds him. And a question is repeated incessantly in his head: "Who am I?"

Descartes had a clear answer: "You are the thinking thing that is thinking all that." The protagonist of Les Misérables answers in a very different way. He answers in the same way than George Kaplan and in the same way than Don Draper: "The others tell me who I am."

Descartes's answer is merely formal, it is an answer with no content at all. It is a divine answer. It is like the answer offered by God: "I am who I am." The answer of the protagonist of Les Misérables, the answer of the protagonist of The North by Northwest, and the answer of the protagonist of Mad Men are full of personal content. They are the answers of truly real characters!

We can say that the crucial problem of personal identity is not a problem about "What we are?" (Are we minds? Are we bodies?). Nor is it a problem about "How we are able of persisting over time?" (Thanks to our memories?) either. Mainly, it is a problem about "Who we are?".

To maintain a personal identity entails to be flexible. Personal identity consists in assuming without rupture the identities that others attribute to us!




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